Jonge, drukke ondernemers – de kracht van eenvoud

Jonge, drukke ondernemers – de kracht van eenvoud

Wie in een grote stad leeft ontkomt er niet aan: Tegenwoordig moet alles sneller, slimmer en beter. Wanneer de vraag gesteld wordt hoe het met je gaat, is een veelvoorkomend antwoord ‘druk, druk, druk’. De opkomst van technologie speelt hier een grote rol in. We zijn vergroeid met onze smartphones, met als gevolg dat we altijd bereikbaar zijn. Deze digitalisering van de wereld heeft als gevolg dat we alles 24/7 tot onze beschikking hebben: informatie, eten, en zelfs seks. Als gevolg van de toenemende groei van onze consumptiemaatschappij leven we gehaast. We hebben het gevoel dat we van alles moeten. Er ligt een enorme druk om te presteren. Wie niet mee komt die ligt eruit. Maar wat willen we nu eigenlijk zelf?

Tegelijkertijd is er de afgelopen jaren ook een tegenbeweging in opkomst. We hebben behoefte aan nostalgie, aan authenticiteit. Zagen we eerst overal koffiebarretjes ontstaan waar de gehaaste mens snel zijn coffee-to-go voor onderweg kon halen, tegenwoordig is slow-coffee hip en happening. In Zweden is inmiddels de 6-urige werkdag geïntroduceerd. Er zijn restaurants waar je korting krijgt op de rekening als je je telefoon inlevert bij binnenkomst. Mede door de smartphone is alles binnen handbereik: wachten wordt dan ook gezien als verspilling van tijd, als een non-activiteit.

Ik was benieuwd hoe onze huidige generatie – De generatie die leeft in de prestatiemaatschappij, maar waar bewustwording en zelfontplooiing aan de orde van de dag is – inspeelt op de behoefte aan een stapje terug. De generatie waar zelfs ondernemen binnen ieders handbereik is door de nog steeds groeiende opkomst van crowdfunding platforms. Wie zijn de jonge ondernemers van deze tijd die op deze groeiende behoefte inspelen? En niet onbelangrijk: wat is hun gedachte hierachter? Ik sprak een aantal jonge passievolle mensen die met dit onderwerp bezig zijn in de hoop een antwoord te krijgen op deze vragen.

Bosmann Bakker

“Wat blijft er over, weg van alle afleidingen?” Een pakkende slogan: een leven zonder afleidingen is in deze tijd nauwelijks meer voor te stellen. Twee stoere mannen van rond de 30 jaar nemen je een heel weekend mee het bos in met als doel om dichter tot jezelf te komen. Deze mannen geloven dat de natuur de basis is van de wereld. Wanneer je samen met hen het bos ingaat laat je alles thuis. Geen telefoons of andere elektronica, maar ook geen boeken en – misschien wel het belangrijkste – geen verwachtingen. Om die reden wordt het programma ook niet bekend gemaakt. “We zijn niet meer opgegroeid in de natuur, alles vindt tegenwoordig plaats achter het scherm van een TV of mobiele telefoon. Als kind speelde je vaak buiten. Dat innerlijke kind raken we onderweg kwijt. Wanneer wij het bos inlopen met mensen krijgen we vaak de vraag ‘Wat gaan we doen?’. Mensen willen graag een doel hebben. Op het moment dat je dat niet hebt gaan er vanzelf allerlei radartjes lopen die normaal op pauze staan”.

Wat er in zo’n weekend allemaal gebeurt, ligt om die reden heel dicht bij jezelf. Er wordt gekeken naar wie je als persoon bent in de basis, niet naar de rol die je jezelf hebt aangemeten (gekregen) en/of de interactie met anderen. De heren geloven dat eenvoud de sleutel is en de mogelijkheid geeft om echt te voelen. Hoe meer afleidingen, hoe meer eenvoud onmogelijk wordt.

Op je werk rol je vaak van de ene rol in de andere. Wij proberen een omgeving te creëren waar je echt de persoon kunt zijn die je in de basis bent, waarin die rol geen betekenis heeft. De natuur heeft genoeg te bieden, maar heeft geen enkele verwachting: doe waar jij je goed bij voelt. Wij kijken vervolgens naar hoe je dat ervaren hebt en helpen je betekenis hieraan te geven. Dat is waar onze kracht zit.”

Twee jonge, hippe communicatieve en ogenschijnlijk intelligente mannen die op zoek gaan naar eenvoud. Ik vroeg me af wat deze jonge ondernemers heeft getriggerd om dit bedrijf op de richten. “Het idee is ontstaan vanuit de motorrit die we met zijn tweeën hebben gemaakt in de Himalaya. Op de motor en in de natuur, zonder afleidingen. We zagen dingen bij elkaar gebeuren waar we zelf heel enthousiast van werden. De eenvoud die wij hebben ervaren en het effect wat dat op ons had, heeft ervoor gezorgd dat we dit andere mensen ook wilden laten beleven. Wij willen mensen doen ervaren dat het kan, dat het er is. En dat je daarvoor niet hoeft te mediteren als dat niet jouw ding is.”

Isa Goes Wild

Isa Goes Wild is een avontuurlijk online platform met outdoor events die de nieuwsgierigheid prikkelen en persoonlijke ontwikkeling stimuleren. Thema’s waarmee je deze activiteiten zou kunnen omschrijven zijn ‘terug naar de basis’, ‘het kind in jezelf naar boven halen’ en ‘op zoek naar bewustwording en zingeving.’ De oprichtster van het platform heeft zelf ervaren wat voor toegevoegde waarde dit kan brengen in je leven en wilt deze ervaring graag delen.

Met een achtergrond in bedrijfskunde en een eigen adviesbureau zou je niet gelijk de link leggen met het oprichten van Isa Goes Wild. De gedachte achter dit platform is om enthousiaste, jonge ondernemers met elkaar in contract te brengen. Wie zelf bezig is (geweest) met het opzetten van een bedrijf heeft ongetwijfeld ervaren dat het lastig is om als kleinere onderneming een breder bereik te krijgen. Anneke: “Ik zag dat iedereen bezig was met zijn eigen ding. Inhoudelijk en vol passie. Langzaam is er in mijn hoofd een idee ontstaan om dit te bundelen. Ik zie overal mensen die dingen ondernemen die voor mij ook een belangrijke waarde hebben. Ik vind het mooi om deze mensen met elkaar te verbinden.“ Het doel is dan ook om een community te creëren waar men elkaar kan vinden en gebruik kan maken van elkaars netwerk, kennis en kunde.

“Het is fantastisch om met zoveel jonge, enthousiaste mensen in contact te zijn die allemaal een duidelijke visie hebben. Dit zijn allemaal mensen die vanuit hun hart gekozen hebben om iets te doen en daar 100% achterstaan. Ze gaan ervoor, ze willen echt dat het gaat slagen”.

De ondernemers van Bosmann Bakker en de leden van het platform Isa Goes Wild hebben een duidelijke overeenkomst: er is behoefte aan eenvoud en rust. Geïnspireerd door het effect wat zij zelf hebben mogen ervaren in deze drukke 24-uurs maatschappij, willen zij die beleving graag met andere delen. Het doel? Het is eigenlijk heel simpel: even weg zijn van alles, je telefoon uit en met volle aandacht bezig zijn waarmee je bezig bent. Het is een veelbelovend toekomstbeeld dat jonge mensen actief bezig zijn om hun eigen behoefte te vervullen en tegelijkertijd andere mensen hierin mee te nemen.

“Succesvol zijn was voor mij altijd zekerheid: een goed huis hebben een goede baan. Maar eigenlijk houd ik gewoon van de vrijheid. De vrijheid om te onderzoeken om te doen, om net iets anders te proberen en daar weer van te leren. Veel mensen zijn constant aan het werk en verliezen contact met zichzelf en met hun eigen creativiteit. Daardoor beperk je jezelf. Het beeld wat wij hebben van succes is helemaal niet reëel. Zoals het ‘hoort’ wordt bijgesteld op dit moment. Het zou heel goed zijn voor ons als mens om van dat beeld af te stappen.”

Ben je nieuwsgierig geworden naar wat eenvoud jou te bieden heeft? Zitten jij en je collega’s vastgeroest in oude patronen? Misschien is het tijd om te gaan spelen! Ontdek je verborgen talenten en geef je op om het bos in te gaan met Bosmann Bakker. Ben je zoek naar een zinvolle, creatieve activiteit of wil je graag als jonge ondernemer in contact komen met gelijkgestemden? Neem dan contact op met Isa Goes Wild.

Last but not least: wil je graag andere singles ontmoeten, maar is Tinder niet aan jou besteed? De heren van Bosmann Bakker zijn de samenwerking aangegaan met Blik en Blooz: je kunt nu zelfs daten in het wild!

 

  • To live a creative life, we must lose our fear of being wrong.

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *